• Blogi
  • Olet hyvä juuri tuollaisena - hyvä itsetunto elämässä pärjäämisen ykkösjuttuna

    Milloin viimeksi kehuit työkaveriasi, esimiestäsi, kumppaniasi, lapsiasi tai ystävääsi? Yhtä tärkeää kuin kehua toisia, on antaa tunnustusta ja kehuja myös itselleen. On ehkä helpompaa sanoa toiselle, että "Olet taitava keskustelija" tai "Arvostan sinussa sitä, että…" Mutta kun vuoro on kertoa, missä itse on taitava, lause alkaa: ”Mä olen… ehkä vähän… tätä pitää kysyä muilta”.

    Tulla kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään

    Tärkeintä kehumisessa ja kannustamisessa on, että kohtaamme jokaisen ihmisen niin, että hän tulee kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään, juuri sellaisena kuin hän on. Kun minulla siis on kiire, on tärkeää, että pysähdyn kuuntelemaan. Aidosti. Olen läsnä, en vain paikalla. Voin olla ihmisen kanssa vain läsnä tai en lainkaan läsnä. Mitään puolimatkan krouvia ei ole olemassa, sillä keho paljastaa sen. Tavoitteena on siis viestiä sekä sanallisesti että koko keholla toiselle ihmiselle, että olet hyvä juuri tuollaisena. Sinun ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen. Riittävän hyvä riittää.

    Ettei se vaan ylpistyisi

    Kasvatuskulttuuri on kokenut viimeisen 50 vuoden aikana varsin merkittävän muutoksen. Onneksi. Monen meidän omassa lapsuudessa vielä ajateltiin, ettei lasta saa hemmotella pilalle. Liian sylissäpidon, kehumisen ja kannustuksen katsottiin vahingoittavan. Se oli voimakas väärä uskomus, joka eli vahvana ja vaikuttaa valitettavasti yhä tänäänkin suomalaiseen kehumis- ja kiitoskulttuuriin myös työelämässä.

    Silloin ajateltiin, ettei pieni torjunta ole pahasta, mutta liiallinen hemmottelu ja hyväksyntä sitä vastoin ovat. Kommenteilla enemmänkin vähäteltiin ja heikennettiin itsetuntoa kuin kohotettiin sitä. Liian moni meistä nykyaikuisista onkin kasvatettu haukuilla ja torjunnalla. Tiedämme liiankin hyvin, mitä emme osaa, mihin emme kyenneet, missä emme täyttäneet vanhempiemme toiveita ja missä asioissa meitä jälleen sai hävetä.

    Katkaise sukupolvien ketju

    Tämä negatiivisuuden historia vaikuttaa vielä tänäänkin siihen, miten annamme toisillemme työelämässä palautetta. Ihminen tarvitsee kuitenkin juuri kehuja, jotta hänen itseluottamuksensa vahvistuu, sillä oikeasti kukaan meistä ei tunne yhtään sellaista ihmistä, jota olisi rakastettu ja kehuttu liikaa. Positiivisuus ruokkii positiivisuutta, ja myönteinen palaute auttaa hyvän itsetunnon kehittymisessä, vielä aikuisenakin – kunhan se on rehellistä. Positiivisessa hengessä kasvaa hyvän itsetunnon omaavia maailmassa pärjääviä ihmisiä. On siis hyvä kiinnittää huomiota siihen, että emme vahingossakaan käytä negatiivista tai kielteistä palautetta. Taitava palaute on aina kehittävää, korjaavaa tai rakentavaa – mikä näistä sanoista parhaiten omaan suuhun sopiikin.

    Tanhupalloja vai Aina Inkeri Ankeisia?

    Millaisessa työyhteisön energiassa ja palautekulttuurissa itse elät tällä hetkellä? Kuinka paljon työkavereissasi on Putouksen Tanhupalloja, jotka reagoivat asioihin voittopuolisesti positiivisella wau-efektillä ja kuinka monta Aina Inkeri Ankeista löytyy lähistöltäsi? Heitä energiasyöppöjä, joille kaikki on aina vaikeaa ja pielessä. Jotka kysyvät, onko kaiken aina pakko muuttua.

    Asenne ratkaisee. Arvostus ratkaisee. Arvostelu katkaisee. Tyrkytys tyrehdyttää.

    On tärkeää muistaa, että onnistuneessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa oma asenne ratkaisee sekä se, miten hyvin arvostamme toista ihmistä. Arvostelu katkaisee ja liian voimakas omien näkemysten tyrkyttäminen tyrehdyttää. Jokaisessa kohtaamassamme ihmisessä on ainakin yksi hyvä ominaisuus – siinä haasteellisimmassakin työkaverissa, jonka kanssa henkilökemia ei aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Kun siis nostan hänen kanssaan keskustellessa esille arvostavalla tavalla hyvää, hän kuuntelee paremmin myös kehitettäviä asioita, kunhan ne eivät tule kehun perään heti mutta-lauseessa.


    Kirjoittajasta:

    Essi Juvakka viestintävalmentaja, psykologi PsM, psykoterapeutti ET, perheterapeutti / Essive Oy, www.essive.fi

    Tehnyt esimies-, johtoryhmä- ja työhyvinvointivalmennuksia sekä vuorovaikutus-, viestintä-, asiakaspalvelu-, myynti- ja esiintymistaitovalmennuksia yrityksille, ammattiliitoille, ministeriöille ja oppilaitoksille lähes 25 vuoden ajan. Antanut myös yksityisvalmennusta ja tehnyt työnohjausta, coachingia, uraohjausta sekä työyhteisöristiriitojen selvittämistä, vetänyt webinaareja ja kehittämis- ja virkistyspäiviä. Työskentelyssä yhdistyvät viestinnälliset ja psykologiset menetelmät.