• Vaihda kieltä ▸
  • Vaihda kieltä ▾
  • FI
  • EN
  • FI ▾
  • Kehuminen saa loistamaan

    Olet ehkä työelämässä tottunut siihen, että niin kauan kun on hiljaista, kaikki on hyvin. Jos kukaan ei ole moittinut, työsi on ilmeisesti ollut riittävän hyvää. Kun joku sitten yllättäen kehuukin sinua hyvin tehdystä työstä, et ehkä tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua.

    Miltä se tuntuu, kun joku kehuu? Nolostuttaako? Osaatko iloita ja olla ylpeä itsestäsi? Osaatko pohtia, mitä teit oikein, että homma onnistui? Millaisia taitoja ja osaamista sinulla on, että sait jutun noin hyvin toimimaan? Millaista toimintaa siis kannattaa jatkaa?

    Esimiehen tärkein tehtävä on mahdollistaa porukkansa työn tekeminen mahdollisimman hyvin. Esimiehen rooliin kuuluu huolehtia työnjaosta, riittävistä resursseista, ohjaamisesta ja priorisoinnista. Hyvä esimies pyrkii siihen, että hänen väkensä pääsee parhaimpaan tulokseensa ja saa loistaa.

    Hyvä esimies johtaa kehumalla. Kehuminen saa loistamaan. Se että tiedät, millaisiin asioihin työssäsi ollaan tyytyväisiä, lisää onnistumisesi todennäköisyyttä entisestään. Ihmisen mieli on rakennettu siten, että vahvistamme toiminnassamme asioita, joihin olemme huomiomme kiinnittäneet. Ratkaisukeskeisen lähestymistavan keskeisiä teesejä on: ”Se lisääntyy, mihin keskityt”. Tämä tarkoittaa sitä, että pystymme vaikuttamaan sekä toisen että omaan mieleen ja toimintaan. Suuntaamalla huomiota siihen, mikä on hyvin, mikä onnistuu ja missä olemme vahvoja, lisäämme samalla näitä positiivisia asioita. Ja myös päinvastoin. Kiinnittämällä huomiomme siihen, mikä kaikki ei vielä suju, missä on puutteita ja ongelmia, lisäämme ja vahvistamme negatiivisia asioita.

    Milloin olette viimeksi työporukassa pysähtyneet ja juhlistaneet onnistumisianne? Milloin olette kehuneet toisianne hyvästä työstä?

    Kun seuraavan kerran olette jonkin projektin tai työvaiheen päätösvaiheessa, kokeilkaa tätä harjoitusta. Pysähtykää ja juokaa kakkukahvit. Keskittykää onnistumisiin.  Yksi kerrallaan istutte selin toisiinne. Puhukaa selin istuvasta työkaveristanne hyvää. Missä hän on erityisen taitava? Mitä hienoa hän teki tämän projektin eteen? Millaisia asioita hänessä ihailette? Mitä häneltä haluaisitte oppia? Kehuttavan tehtävänä on vain istua ja kuunnella. Hän ei saa kommentoida saamiaan kehuja, vaan ottaa ne vain kiitollisena vastaan. Kun kaikki ovat vuorollaan olleet hyvän puhumisen kohteena, voitte yhdessä käydä vielä keskustelun siitä, miltä kehujen vastaanottaminen tuntui ja mitä niistä itse kukin oppi.

    Loistavaa kevättä!